e-Dokumenty

Oszustwa związane z OLX, VINTED

Sprzedajesz lub kupujesz coś na olx, Vinted lub w innych tego typu serwisach? Pamiętaj o zachowaniu ostrożności w kontaktach z potencjalnymi kupcami/sprzedawcami, ponieważ przez nieuwagę możesz stracić pieniądze!

Oszuści w celu wyłudzenia naszych danych, a co za tym idzie pieniędzy podają się za osoby zainteresowane naszą ofertą. Oszust-kupiec odzywa się do nas telefonicznie, przez sms lub komunikator. Twierdzi on np. że zapłacił za przedmiot, który sprzedajesz, a pieniądze możesz odebrać klikając w link, który Ci wysłał. Po wejściu w link wyświetla się strona internetowa, w której masz podać dane karty płatniczej lub dane logowania do bankowości internetowej oraz jednorazowy kod SMS. To oszustwo! Strona została spreparowana by wyglądać jak strona logowania banku lub serwisu płatniczego, ale w rzeczywistości wpisane dane przekazywane są przestępcy. Nie podawaj nigdy numeru karty, danych logowania do bankowości ani kodów SMS przesłanych z Banku na stronach internetowych, do których ktoś podesłał Ci link.

Podobnie sytuacja może wyglądać gdy próbujemy coś kupić – sprzedawca (będący w rzeczywistości przestępcą) przesyła Ci link, za pomocą którego masz dokonać płatności za dany przedmiot, ale w rzeczywistości dane trafiają do przestępcy, który wykorzysta je do kradzieży Twoich oszczędności.

Jak unikać oszustwa?

  • czytaj uważnie SMS od Banku – jest w nich napisane dla autoryzacji jakiej czynności kod został przesłany (np. w celu wykonania transakcji płatniczej, dodania urządzenia zaufanego do bankowości internetowej, zmiany limitów, itd.)
  • miej ograniczone zaufanie do potencjalnego kupca lub sprzedawcy, zwłaszcza jeżeli oferta wydaje się być aż nazbyt korzystna
  • rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal – uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem np. WhatsApp czy Messenger
  • nigdy nie wpisuj danych logowania do bankowości internetowej ani danych karty płatniczej na stronie, do której link prześle Ci sprzedawca/potencjalny kupiec
  • absolutnie nigdy nie przekazuj nikomu kodów bezpieczeństwa SMS przesłanych przez bank – wpisuj je jedynie na stronie swojej bankowości internetowej mając pewność, że strona jest prawdziwa

Co zrobić, gdy zostaniesz oszukany?

  • jak najszybciej skontaktuj się z Bankiem przez infolinię, zablokuj dostęp do bankowości/aplikacji mobilnej/kart.

Źródło grafiki: http://zoliborz.policja.waw.pl/

Aktualne komunikaty i ostrzeżenia dotyczące bezpieczeństwa znajdują się na naszej stronie internetowej www.bswiecbork.pl lub na oficjalnym profilu Banku na Facebooku www.facebook.com/bswiecborkPL.


Bezpieczeństwo Twoich pieniędzy zależy również od Ciebie!


Bądź na bieżąco, śledź profil Banku na facebooku: /bswiecborkPL/.

Formularz kontaktowy

    * pola wymagane

    Wyrażam zgodę na:

    przetwarzanie danych przez Bank.

    marketing elektroniczny i telefoniczny Banku.

    Sprzeciw wobec przetwarzania danych osobowych na potrzeby promocji i marketingu.

    Administratorem danych osobowych jest Bank Spółdzielczy w Więcborku. Zapoznaj się z pełną informacją o przetwarzaniu danych osobowych.

    Strona internetowa Banku SGB wykorzystuje pliki cookie zapisywane w pamięci przeglądarki internetowej. Szczegółowe informacje dostępne są tutaj więcej informacji

    The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

    Close