Szanowni Państwo Klienci i Udziałowcy,
Bank Spółdzielczy w Więcborku jako administrator danych osobowych informuje o stwierdzeniu naruszenia ochrony danych osób korzystających z usług Banku i udziałowców.
Na czym polegał incydent
Ustalono, że w lutym 2021 r. nieznane osoby uzyskały dostęp do jednego komputera Banku oraz pozyskały znajdujące się na nim dane, między innymi informacje o transakcjach oraz dane udziałowców. Od tego czasu Bank nie otrzymał informacji o jakichkolwiek osobach poszkodowanych.
Bezpośrednio po stwierdzeniu naruszenia Bank dokonał zgłoszenia do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, Komisji Nadzoru Finansowego oraz Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości, a także podjął środki mające za zadanie upewnienie się, że metoda wykorzystana przez przestępców w celu przejęcia danych nie będzie mogła zostać wykorzystana powtórnie.
Czyje dane ujawniono
W wyniku naruszenia osoby niepowołane mogły uzyskać informacje o danych osobowych i adresowych klientów Banku, korzystających z usług Banku, jak również dane udziałowców. Zachodzi prawdopodobieństwo ujawnienia następujących danych:
- imię i nazwisko,
- adres zamieszkania,
- adresatów i nadawców przelewów,
- numer rachunku bankowego,
- informacji znajdujących się w tytułach przelewów,
- numeru PESEL, w przypadku udziałowców, klientów, którzy wykonywali przelewy, w których podawali tę informację oraz w nielicznych innych przypadkach.
W wyniku przeprowadzonego postepowania stwierdzono, że dane logowania do bankowości elektronicznej lub mobilnej oraz dane kart płatniczych nie zostały ujawnione i nie ma konieczności ich wymiany.
Nie doszło do ujawnienia stanu środków posiadanych na rachunkach i lokatach ani o zaciągniętych kredytach.
Jakie są możliwe konsekwencje naruszenia ochrony danych osobowych
Ponieważ w wyniku naruszenia Państwa dane osobowe oraz informacje o wykonywanych transakcjach mogły zostać pozyskane przez osoby niepowołane, istnieje ryzyko próby niezgodnego z prawem wykorzystania Państwa danych, na przykład w celu:
- rejestracji nowego numeru telefonu prepaid na Państwa dane,
- zawarcia umów cywilnoprawnych na Państwa dane, np. usług telewizji, Internetu,
- zaciągnięcia na Państwa dane pożyczki w instytucjach pozabankowych,
- założenia na Państwa dane osobowe konta internetowego, np. w serwisach społecznościowych, konta e-mail,
- otrzymywania niezamówionych informacji handlowych i marketingowych.
W celu zminimalizowania ryzyka wystąpienia dla Państwa negatywnych skutków związanych z naruszeniem Bank zaleca:
- zachowanie ostrożności w przypadku otrzymywania nieoczekiwanej korespondencji listowej,
- założenie konta w Biurze Informacji Kredytowej w celu dodatkowego zabezpieczenia swoich danych przed nieuprawnionym wykorzystaniem. Bank pokryje koszty poniesione w związku z rocznym abonamentem ,,Alerty BIK”,
- sprawdzenie w Biurze Informacji Kredytowej czy były podejmowane próby zaciągnięcie kredytów na Państwa dane – Bank może dokonać dla Państwa bezpłatnego sprawdzenia takiej informacji.
W przypadku, gdyby ponieśli Państwo szkodę związaną z naruszeniem danych osobowych, mają Państwo prawo wnioskować do Banku o jej naprawienie.
Jeżeli mają Państwo jakiekolwiek pytania odnośnie zdarzenia prosimy o kontakt z naszym Inspektorem Ochrony Danych Przemysławem Fojucikiem na adres iod@bswiecbork.pl lub pod numer telefonu: 52 328 04 09 od poniedziałku do piątku od 8:30 do 15:30.